Pressemeddelelse: Dyrlæger & Ko investerer i VetSalus

VetSalus, der er en international gruppering af dyrlæger, har som målsætning at fremme dyrevelfærd ved at stille dyrlægers viden til rådighed for alle aktører i fødevarebranchen; fra producenter til detailhandlen. Målet er i sidste ende at give forbrugerne fakta-båret viden om dyrevelfærd. Dyrlæger & Ko har til formålet oprettet datterselskabet VetSalus Scandinavia A/S og søger medinvestorer på tværs af Skandinavien.

Med det nye partnerskab vil VetSalus ifølge formanden for den globale sammenslutning af dyrlæger, Lewis Griffiths, hjælpe fødevarebranchen og dyrlæger i Skandinavien til at træffe gode og bæredygtige beslutninger på dyrenes vegne med tilgangen af en ny Regional Investment Group under ledelse af danske Dyrlæger og Ko, for det er ikke altid at eksempelvis klima-rigtige fødevarer også sikrer dyrenes ve og vel bedst muligt, .

- Et større internationalt perspektiv baseret på internationale samarbejder har altid været en grundlæggende ambition for VetSalus, men sådan en ambition tager tid at virkeliggøre. Vi er derfor meget glade for at kunne invitere vores skandinaviske kolleger med om bord. De tilfører et vigtigt europæisk perspektiv til vores arbejde og bidrager med deres lokale dyrelægefaglige erfaringer til vores globale ekspertise-grundlag. Vi har flere nye projekter i støbeskeen, som vil opnå international interesse, og vi er altid på udkig efter nye grupperinger, vi kan samarbejde med, siger Lewis Griffiths i en pressemeddelelse.

VetSalus har allerede oprettet regionale investeringsgrupper i Storbritannien og New Zealand. Fælles for den samlede gruppe af dyrelægefaglige kompetencer i samarbejdet, er erfaringer med alle aspekter af dyrenes overordnede sundhedstilstand. I VetSalus-regi arbejdes under begrebet “One Health”. Dette betyder at både menneskers og dyrs sundhed samt miljøhensyn spiller ind i det arbejde der udføres.

Søger partnere i hele Skandinavien

Hos Dyrlæger & Ko forventer administrerende direktør Rune Friis Kristensen sig meget af det nye partnerskab, og han ser frem til at udbrede VetSalus til resten af Skandinavien.

-Vi er meget glade for at blive en del af VetSalus, og for den tillid vi er blevet vist af den internationale bestyrelse i forbindelse med oprettelsen af den nye regionale investeringsgruppe. Vi kan næsten ikke vente med at få samarbejdet sat i gang, og i første omgang søger vi efter relevante samarbejdspartnere i de øvrige skandinaviske lande. Interessen for bæredygtighed og dyrevelfærd er selvfølgelig allerede til stede i den dyrlægefaglige sektor i Skandinavien, men partnerskaber mellem ligesindede dyrlæger vil bibringe mere viden og sikre at vi får lokal “best practice” med i samarbejdet. Vi ser også frem til at invitere strategiske partnere fra andre dele af værdikæden til at tage del i det vigtige arbejde, vi har i støbeskeen for VetSalus i Skandinavien, siger Rune Friis Kristensen.

Formand for bestyrelsen i Dyrlæger & Ko, Katrine Lawaetz, forventer sig ligeledes meget af det nye partnerskab, der skal sikre at viden om dyrevelfærd når ud til hele fødevaresektoren.

Bestyrelsen i VetSalus Scandinavia A/S

Benyttes til at gemme valg på hjemmesiden.